تبلیغات

هر سنگی که متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می‌بست، برای چاپ حدود هفتصد و پنجاه نسخه ملکرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ چاپ تراکت قابل چاپ نبود. اگر چه دربارة شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، به نظر می‌رسد چاپ سنگی را برای اولین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه‌اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال 1250 قمری راه انداخت. چاپخانة سنگی طی مدت کوتاهی در تهران و بعد اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تأسیس شد و بیش از پنجاه سال تنها روش چاپ کارت ویزیت در ایران بود و تا اواخر دورة قاجار، هر چه در ایران چاپ می‌شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران، چاپ سربی در ایران راه‌اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن، پس از ورود چاپ سنگی، کنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دورة قاجار دوباره حروف سربی و استفاده از آنها رایج گردید.

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

در روش چاپ سنگی ، تصویر را معمولاً به صورت واژگون با مداد مرکب که محتوی صابون یا چربی است ، روی سنگ یا صفحة فلزی رسم چاپ تراکت می‌کنند. اسید چرب این مرکب، صابون نامحلولی روی صفحه می‌سازد که مرکب چاپ را به خود می‌گیرد و آب را رد می‌کند. سپس طرح رسم شده روی صفحه را به وسیلة صمع عربی و محلول جوهرشوره (تیزاب) ثبات می‌بخشند. تیزاب اطراف نقشها را کمی می‌خورد و به این ترتیب نقش به صورت برجسته کارت ویزیت باقی می‌ماند. پس از شستن تصویر با تربانتین و آب، صفحة فلزی یا سنگی آماده می‌شود تا مرکب چاپ را با نورد روی آن بمالند و به این ترتیب تصویر روی کاغذ چاپ شود.

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

حروف متحرک را چینی‌ها اختراع کردند، ولی گوتنبرگ که حرفه‌اش زرگری بود. آلیاژ مناسب برای ریخته‌گری حروف را از سرب  چاپ تراکت و آنتی‌مو‌آن به دست آورد و نسبت هر یک از این دو فلز را به گونه‌ای انتخاب کرد که حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند؛ وی برای مرکب چاپ هم فرمول مناسبی یافت و خلاصه با رفع موانع و حل مشکلات عمل چاپ را میسر و اجرایی نمود. تقریباً بیست سال پس از نخستین تلاشهای گوتنبرگ در امر چاپ، با استفاده از سطوح برجسته در ونیز، فلورانس، پاریس و لیون چاپ در حدی مختصر و محدود رواج یافت. کارت ویزیت دستگاه چاپ گوتنبرگ، به علت هزینه‌های بسیار زیاد فقط برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و به همین جهت تا مدتهای طولانی استقبال چندانی از آن نشد. سیصد سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، نمایشنامه‌نویسی آلمانی به نام «آلوئیس زنه فلدر» چاپ سنگی یا «لیتوگرافی» را در سال 1796 میلادی اختراع کرد.

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

اختراع فن چاپ در واقع به قرنها پیش از گوتنبرگ، که نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ به ثبت رسیده است، برمی‌گردد. آسوریان چند چاپ تراکت هزار سال قبل از میلاد بر خشتهایی از گل رْس مْهر می‌زدند. «استعمال حروف قابل انتقال بین سالهای 1051 و 1058 در چین آغاز گردید. مخترع این حروف مردی به نام پی‌شنگ بود. حروف از گل رس ساخته می‌شد. حروف دستی و حروف قلعی که پس از آنها به کار آمد، هیچ یک رواجی نیافت؛ برعکس حروف کارت ویزیت چوبی متداول شد. در سال 1440 گوتنبرگ، ظاهراً بدون اطلاع از کار چینی‌ها حروف قابل انتقال را اختراع کرد. گوتنبرگ برای هر یک از حروف الفبا یک حرف جداگانه به کار برد».

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

، نماد © را در صفحة حقوقی و معمولاً وسط همین صفحه چاپ می‌کنند که معنای آن این است که این کتاب برای نخستین بار در سال 2000 چاپ شده چاپ تراکت و حق مؤلف از آنِ ال. سی‌شور است. این نماد که اکنون در شمار نمادهای رایج بین‌المللی است، در 1952 در معاهدة ژنو برگزیده شد. نماد (P) به معنای این است که حقوق برای ناشر اثر محفوظ است. نماد حق مؤلف تنها برای کتاب به کار نمی‌رود، بلکه نوعی اطلاعیه و اعلام حقوقی کارت ویزیت است که روی انواع و اقسام مواد چاپی، مانند جزوه‌ها ، برخی تصویرها، دیوارکوبها، نرم‌افزارها و بسته‌های آموزشی گذاشته می‌شود و بر حق مؤلف و حفظ و حمایت قانونی آن تصریح دارد.

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

در کتابها، صفحة پشت صفحة عنوان بلند را اصطلاحاً صفحة حقوق می‌نامند. در این صفحه، گذشته از نامهایی که باید حتماً ذکر شود تا چاپ تراکت حقوق خاص آنها در آن کتاب شناخته و حفظ شود، معمولاً نماد و یادداشتی هست که حق مؤلف را تصریح می‌کند. برای مثال در کتابهای فارسی معمولاً در این صفحه و در سطرهای آخر یا آخرین سطر آن، از این قبیل عبارتها می‌نویسند: «حق چاپ محفوظ»؛ «حق طبع محفوظ است»؛ «همة حقوق برای ناشر محفوظ است»؛ یا «حقوق برای مؤلف محفوظ است». این عبارتها به این معناست که هیچ‌کس کارت ویزیت جز آنکه به حق او اشاره شده است، نمی‌تواند کتاب را چاپ کند و اگر دست به این کار بزند با قانون رو‌به‌روست.

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۱ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

بحث میان صاحبنظران ایرانی، بر اساس دیدگاههای موافق و مخالف، تاکنون به نقطة تعیین‌کننده‌ای نرسیده است. دولت ایران چاپ تراکت نیز فعلاً در قبال این قضیه موضع رسمی نگرفته است. البته از دیدگاه موافقان پیوستن ایران نیز فعلاً در قبال این قضیه موضع رسمی نگرفته است. البته از دیدگاه موافقان پیوستن ایران به معاهده‌های جهانی، سکوت دولت ایران در شرایطی که ایران به رغم اعتراضها و فشارهای مکرر خارجی هنوز به معاهده‌های ژنو و برن نپیوسته است، به مخالفت دولت ایران با پیوستن تعبیر می‌شود. مطمئناً سکوت دولت در این کارت ویزیت مورد و مسکوت ماندن موضوع پیوستن یا نپیوستن، نمی‌تواند برای مدتی طولانی ادامه یابد، زیرا سازمانها، نهادها و فعالیتهای بین‌المللی به هم پیوسته و در هم تنیده است. کشورها نمی‌توانند.

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۱ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

 دلایل موافقان پیوستن به یکی از معاهده‌های جهانی عبارت است از : انتشار آثار با رضایت صاحبان حق خواهد بود. با پیوستن، امکان برقراری چاپ تراکت ارتباط مستقیم با مؤلف و ناشر فراهم می‌آید و می‌توان بسیاری از پرسشها را مستقیماً طرح کرد. امکان همکاری فنی با ناشران اصلی آثار به وجود می‌آید. با پیوستن، به اصل فیلمها، تصویرها، نقشه‌ها و سایر مواد بصری دیگر می‌توان دست یافت، و اینها کیفیت و ارزش آثار را بالا می‌برد. پیوستن، موجب می‌شود که در انتخاب منابع برای ترجمه دقت بیشتری به کار رود، ترجمه‌ها به اصول و حدود کارت ویزیت معیار نزدیک شود، و به طور کلی کارآیی فنی داخلی افزایش یابد. با پیوستن، می‌توان به آثار زیر چاپ دست یافت و از این رو امکان انتشار همزمان، بویژه برای آثاری که اهمیت آنها در جهان در نشر همزمان است میسر می‌شود.

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۱ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

. پیوستن، مستلزم اجازه گرفتن از صاحبان حق است و ناشران کشورهای در حال توسعه توانایی مکاتبه با خارج، تحصیل اجازه و مجوّز قانونی را ندارند. 3. پیوستن، چاپ تراکت نوعی همکاری را نیز ایجاب می‌کند، و برای ناشران تنگدست و از لحاظ فنی ناتوان و کم‌توان کشورهای در حال توسعه، آمادگی همکاری با ناشران بین‌المللی و خارجی وجود ندارد. پیوستن، برای این کشورها حکم جادة یکطرفه را دارد و شمار مطالبی که از زبانهای کارت ویزیت خارجی به زبان بومی ترجمه و منتشر می‌شود، با تعدادی که از زبان بومی به آنها ترجمه و منتشر می‌شود قابل مقایسه نخواهد بود، بنابراین در نهایت و در مجموع به زیان کشورهای کم توان و به سود کشورهای نیرومند است

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۱ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ

بی‌گمان دلایل مخالفان و موافقان پیوستن، از دیدگاهها و بر اساس نگرشها و ملاحظات مختلف است. پرداختن به اصل و ریشه‌های اینها در این چاپ تراکت بحث کوتاه مسیر نیست و تنها به برشمردن فهرست‌وار موارد کلی اکتفا می‌شود. دلایل مخالفان.دلایل مخالفان پیوستن به یکی از معاهده‌های جهانی اجمالاً عبارتند از: 1. معاهده‌های جهانی حق مؤلف ، برای ایران و کشورهای در حال توسعة دیگری که بدانها بپیوندند ، تعهدات مالی تازه‌ای ایجاد می‌کند و موجب می‌شود که هزینة نشر و در نتیجه، قیمت کتاب بالا برود و این کارت ویزیت خود سبب خواهد شد که صنعت نشر ضعیف و کم‌بنیه از بار مالی جدید ضعیفتر و کم‌توانتر شود و به بنیة علمی و فرهنگی کشور آسیب، وارد آید.

+ نوشته شده توسط Teraketmarkazchap در جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۰ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ